Sistemes intern i extern d'alertes

A l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) creiem fermament en la importància de fomentar un entorn segur, ètic, d'igualtat i confiança per a tots els nostres empleats, clients i socis en general.

Des d'aquest espai pots accedir, d'una banda, al canal intern de denúncia de l’IPHES en matèria d'infraccions normatives i de conductes contràries a la integritat pública:

1.Canal intern de denúncia: permet a qualsevol persona reportar possibles conductes indegudes o violacions ètiques que hagi detectat a la nostra organització. Un canal on es pot comunicar qualsevol possible incompliment o irregularitat a l'organització, tal com es descriu a la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

 

QUINS FETS ES PODEN NOTIFICAR?

Pots informar a través del Canal intern de denúncia dels fets que consideris puguin suposar un incompliment de la normativa legal o de qualsevol normativa interna vigent, com ara:

  • Conductes relatives al frau i corrupció.

  • Conductes relatives a la Seguretat, salut i higiene a la feina.

  • Discriminació i assetjament al lloc de treball.

  • Conductes relatives a la seguretat de la informació, protecció de dades i mercats de valors.

  • Pràctiques anticompetitives.

  • Conductes contràries als drets humans o danys al medi ambient.

  • Altres possibles infraccions penals o administratives.

 

CARACTERÍSTIQUES PRINCIPALS:

Confidencialitat: Entenem que la confidencialitat és fonamental per encoratjar les persones a presentar comunicacions al canal intern de denúncia. Garantim la confidencialitat absoluta en tot el procés i protegim la identitat de la persona informant en la mesura permesa per la llei. S'hi inclou la possibilitat de fer l'alerta de manera anònima.

Procés d’investigació imparcial: Un cop es presenta una comunicació, el nostre equip d'experts investigarà minuciosament l'assumpte de manera objectiva i diligent de conformitat amb la normativa interna i la legislació aplicable. Al llarg de tot el procés s'han de respectar els drets dels involucrats, en particular la presumpció d'innocència.

Protecció contra represàlies: No tolerem cap forma de represàlia contra les persones informants de bona fe. Estem compromesos a salvaguardar els drets i la integritat dels qui s'atreveixen a informar de qualsevol irregularitat. Prendrem mesures disciplinàries apropiades contra qualsevol individu que prengui represàlies contra una persona informant.

Diligència: Les persones gestores del canal tramitaran diligentment les informacions que se'ls hagi comunicat. En tot cas, s'ha d'adoptar la decisió que sigui necessària en el termini màxim de tres mesos, llevat de casos d'especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, cas en què aquest es pot estendre fins a un màxim de tres mesos addicionals més.

Resolució i seguiment: Un cop conclosa la investigació, prendrem les accions necessàries per abordar el problema identificat i, quan sigui possible, prendrem mesures correctives per prevenir futures violacions. A més, ens comprometem a mantenir informada la persona informant sobre el progrés i la resolució de la seva comunicació, sempre que sigui possible i permès per la llei.

 

COM ENVIAR UNA COMUNICACIÓ?

Hi ha 2 opcions:

  • Mitjançant l'app co-resol:QR
  1. Descarrega't l'app co-resol, acceptant les notificacions. És gratuïta i està disponible a l'App Store i a Google Play.
  2. Prem el botó “fes un click” i tot seguit introdueix el codi IPHES.
  3. Selecciona el botó del canal.
  4. Escriu el teu missatge o fes una nota de veu, sent el més específic possible. Pots adjuntar imatges i documentació.
  5. Identifica't o selecciona l'opció d'anonimat. En qualsevol dels casos, has d'acceptar la Política de Privadesa.
  6. Un cop hagis efectuat aquests passos, rebràs un missatge com a justificant de recepció del teu click.
  7. La comunicació per al seguiment del click es realitzarà mitjançant un xat segur (podràs accedir-hi des del botó de xat de la pantalla inicial de l'app) fins al tancament del mateix.
 
  • Mitjançant una pàgina web:

Pàgina web co-resol


Podeu accedir-hi a través d'aquest enllaç: https://co-resol.bcnresol.com/ca/webclick

  1. Prem el botó “Fes un click” i introdueix el codi IPHES.
  2. Selecciona el botó del canal.
  3. Escriu el teu missatge o fes una nota de veu, sent el més específic possible. Pots adjuntar imatges i documentació.
  4. Identifica't o selecciona l'opció d'anonimat. En qualsevol dels casos, has d'acceptar la Política de Privadesa.
  5. En aquest cas, rebràs un codi identificador i una contrasenya únics que hauràs de desar per mantenir la comunicació, mitjançant un xat segur, sobre l'estat del teu click.
  6. Cada vegada que vulguis saber si tens missatge nou al xat o vulguis aportar més informació, per assegurar la confidencialitat, has d'introduir aquest codi i contrasenya a la pàgina d'inici, al botó “Accedir a un click anterior”.

 

D'altra banda, també pots usar el canal extern que facilita l'Oficina Antifrau de Catalunya:

2. Canal de denúncies anònimes: permet denunciar els actes de corrupció dels quals tinguis coneixement sense revelar la teva identitat.


Política del Sistema Intern d’Alertes – Canal intern de denúncia (CA)