NewsNext Previous

L’IPHES-CERCA i la URV porten els diàlegs científics a centres tutelats i al centre de formació d’adults de Can Brians

És la quarta edició del programa que impulsa el grup de recerca Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social i que aquest any ha combinat el format presencial amb el virtual. Es tracta d’una iniciativa per portar accions educatives en contextos d’alta vulnerabilitat.

Aquest juliol acabarà la quarta edició del projecte Extended Learning Time IV: Contribuyendo a generar vocaciones científicas en centros tutelados que lidera la investigadora Regina Gairal del grup de recerca MEDIS (Metodologia de la Recerca Eductiva amb Impacte Social) i que compta de nou amb el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT).

Aquesta edició s’havia dissenyat adaptada a la COVID-19 i, per tant, el projecte s’ha pogut dur a terme tant en modalitat virtual com presencial. Consisteix en la posada en marxa de Tertúlies Científiques Dialògiques, en què les participants tenen l’oportunitat de compartir lectures científiques del més alt nivell i dialogar sobre les seves contribucions, les quals han estat seleccionades per persones científiques expertes en diverses àrees que també imparteixen sessions de formació. També s’han fet tallers científics sobre les temàtiques de les tertúlies.

Fig 1
Miquel Guardiola de l'IPHES-CERCA duent a terme un taller al Centre Residencial d'Acció Educativa (CRAE) Sant Josep Obrer de Tarragona.


El projecte s’està implementant als Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) Pastoreta (Reus), Voramar (Tarragona) i Sant Josep (Tarragona) i també al pis de noies tutelades Ángeles Custodios (Santander). A través de la nova modalitat virtual, el projecte s’ha pogut desenvolupar al centre de formació de persones adultes Artur Martorell, situada en el centre penitenciar Brians. En concret ha estat un grup d’homes participants al centre de formació d’adults que han pogut seguir les Tertúlies Científiques Dialògiques  i els tallers científics impartits per diferents científics. En total hi ha participat unes 40 persones i s’han fet 12 sessions en aquests centres.

Fig 2
Sessió virtual duta a terme en centre Escola d'Adults Artur Martorell, a Brians.


Els investigadors i les investigadores que han pres part en el projecte han estat: Miquel Guardiola, tècnic de l’àrea de socialització de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES-CERCA); Maite Novo, investigadora en Didàctica de les Ciències Experimentals de la URV; Laureano Jiménez, catedràtic en Enginyeria Química de la URV; Núria Ruiz, investigadora al departament de Química, Física i Inorgànica de la URV i Laura Hernández, responsable de la unitat de Divulgació i Educació Científica de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ).

El projecte té previst finalitzar al juliol, quan s’avaluarà l’impacte social aconseguit a l’implementar Actuacions Educatives d’Èxit en diferents contextos d’alta vulnerabilitat.