NewsNext Previous

El projecte IPHES A LES ESCOLES sel.leccionat com a “acció d’èxit” per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología

Així ho ha explicitat aquesta fundació depenent del Ministeri de Ciència i Innovació en el seu llibre blanc Hacia una comunicación inclusiva de la ciencia: reflexiones y acciones de éxito.

La Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) ha editat un llibre blanc sobre la comunicació inclusiva de la ciència, coordinat pel Dr. Ramón Flecha, catedràtic de Sociologia de la Universitat de Barcelona (UB), amb la intenció de detectar accions d’èxit en la comunicació inclusiva de la ciència. En el document, s’ha seleccionat la col·laboració entre l’Institut-escola Mediterrani i l’IPHES-CERCA, com a “cas d’èxit” en aquest àmbit.

La socialització de la ciència ha de ser inclusiva, i involucrar a tothom, especialment a aquells entorns on normalment no arriba. I involucrar a tothom vol dir que les persones beneficiades pels programes d’educació científica seleccionen què volen aprendre, de què volen saber-ne més. Aquest procés participatiu engegat a l’Institut-escola Mediterrani ha fet que diferents centres de recerca de l’entorn de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili, tinguem la oportunitat de col·laborar en el projecte de l’escola.

Les activitats d’IPHES A LES ESCOLES són inclusives en llenguatge, en nivells de comprensió i en la selecció i tractament de les temàtiques. Segon indica Ramón Flecha en el document editat per la FECYT, i en consonància amb el ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de les Nacions Unides, alguns dels àmbits principals són: gènere i situació sociocultural, grups culturals i en risc d’exclusió social, persones amb discapacitats i persones LGTBI+. A més, el mateix autor indica que per a ser accions d’èxit, han d’avançar cap a la inclusió de forma efectiva, s’han de basar en evidències científiques d’impacte social, que es puguin reproduir o replicar, que siguin sostenibles i han de tenir un enfocament de baix a dalt (des de la societat als centres de recerca).

L’Institut-escola Mediterrani és un centre educatiu situat en el Barri Campclar, a Tarragona. Fins l’any 2011, aquest centre tenia una situació molt complexa, amb un elevat índex de fracàs escolar, alts nivells d’absentisme i de conflictivitat interna. Així, després d’un procés de consulta i diàleg, es va decidir crear una “comunitat d’aprenentatge”, una metodologia en la que tota la comunitat (alumnat, docents, famílies i el camp de la recerca universitària), participen en el projecte educatiu. A partir d’aquest moment, la situació al centre ha canviat radicalment, millorant molt en tots el aspectes, i generant un entorn d’aprenentatge inclusiu i col·laborat. Les comunitats d’aprenentatge utilitzen les evidències científiques, és a dir, metodologies amb èxit demostrat científicament, per tal d’aplicar-les a l’entorn educatiu en concret.

Foto 1
Fotografia dels nens i nenes de l’Institut-escola Mediterrani visitant les instal·lacions de l’IPHES-CERCA.

 

L’Institut-escola Mediterrani té principalment, alumnat d’ètnia gitana i població immigrant arabo-musulmana, en unes condicions socioeconòmiques molt complexes, considerades d’alt risc d’exclusió social, i on l’alumnat té molt difícil arribar a estudis superiors. Per capgirar aquesta situació, la comunitat d’aprenentatge involucra a tots els agents implicats en la comunitat del barri i de la ciutat, per tal de crear un projecte educatiu inclusiu i acollidor, on els resultats estan sent molt bons des de la implantació d’aquest projecte pedagògic.

Foto 2
Lluís Batista va iniciar la participació de l’IPHES-CERCA amb l’Institut-escola Mediterrani. Un record per ell.

 

Des de ja fa més de 7 anys, l’IPHES-CERCA i l’Institut-escola Mediterrani col·laboren per tal de portar les activitats d’educació científica d’IPHES A LES ESCOLES al centre escolar. Al 2015, en Lluís Batista, anterior Responsable de l’Àrea de Socialització, va començar a realitzar activitats en aquest centre. Durant aquest temps, l’Institut-escola Mediterrani s’ha convertit per a nosaltres en un entorn de treball molt bo, i que visitem entre una i dues vegades per trimestre. A més, a l’estiu, participem també en el Casal d’estiu de l’escola, un casal que pretén que l’alumnat continuï estudiant i treballant durant l’estiu, per tal de millorar el seu aprenentatge i que no perdin el ritme de treball.

Foto 3
Fotografia dels nens i nenes de l’Institut-escola Mediterrani realitzant un taller participatiu de prehistòria.

 

Miquel Guardiola, tècnic de Socialització de l’IPHES-CERCA i encarregat de dur a terme les accions d’educació científica del programa IPHES A LES ESCOLES, manté una comunicació constant amb la direcció i l’equip docent, per tal de dissenyar i portar les activitats a Mediterrani. “El fet d’anar-hi moltes vegades, ens obliga a crear i experimentar activitats noves i no haver de repetir massa vegades les mateixes accions: des de les nostres demostracions explicades, a tallers participatius i xerrades d’investigadors i investigadores de l’IPHES-CERCA”. Això ha convertit al centre escolar en un banc de proves on assagem nous models d’activitats, que després podem portar a la resta de centres de la comunitat d’IPHES A LES ESCOLES.

foto 4
Els nois i noies participen activament a taller de “La microscòpia aplicada a l’estudi de la prehistòria” per tal d’incentivar la vocació científica.

 

La prehistòria és un camp que atreu moltíssim l’atenció dels infants i adolescents, i permet abordar temàtiques molt diverses: evolució humana, l’evolució del clima i el medi ambient, l’aparició de l’art, la religió o la música, i molt més.

Tot plegat, una eina fonamental per comprendre millor la nostra societat, especialment poderosa per entendre-la com una societat inclusiva, on totes les persones tenen alguna cosa que aportar. Explicar l’origen de la diversitat dels humans actuals, les constants migracions de poblacions, el desenvolupament de les religions i de l’art, permeten entendre la nostra societat, creant consciència del nostre gènere, i igualant a totes les persones que avui en dia vivim al planeta.

 

Enllaç al llibre blanc:
https://www.fecyt.es/es/publicacion/hacia-una-comunicacion-inclusiva-de-la-ciencia-reflexiones-y-acciones-de-exito